Gaat je klacht over elektriciteit of aardgas?

Klacht over je elektriciteits- of aardgasleverancier

Heb je een klacht over je elektriciteits- of aardgasleverancier? Bijvoorbeeld over je energiefactuur?

  1. Dien eerst een klacht in bij je leverancier zelf, om hem de mogelijkheid te geven tot uitleg of aanpassing.
  2. Als je niet akkoord gaat met het antwoord van je leverancier of als je geen antwoord ontvangt binnen een redelijke termijn, dan kan je een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Energie.

Klacht over je netbeheerder (Fluvius)

Heb je een klacht over Fluvius? Bijvoorbeeld over je aansluiting, de meterstanden op je factuur, je dossier zonnepanelen, de plaatsing van de digitale meter , of de betaling van een energiepremie?

  1. Ben je ontevreden over de behandeling van je klacht door Fluvius of wacht je al langer dan 14 dagen op een antwoord van Fluvius? Of ga je niet akkoord met het antwoord van Fluvius?
    Dan kan je een klacht indienen bij de Klachtencommissie Fluvius.
  2. Niet tevreden met het antwoord van de Klachtencommissie Fluvius? Dan kan je klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst.

Als dit niet tot een oplossing leidt, dan kan je een aanvraag indienen om je geschil met Fluvius door de Vlaamse Nutsregulator te laten behandelen. Dit is bedoeld als laatste stap. 

Na indiening van je aanvraag onderzoeken we eerst of je aanvraag volledig is en of je geschil verder behandeld kan worden door ons. Is dat het geval, dan sturen we je aanvraag door naar Fluvius. We vragen Fluvius om een schriftelijke reactie en proberen binnen een redelijke termijn tot een oplossing te komen.

Aanvraag behandeling geschil door Vlaamse Nutsregulator

Gaat je klacht over thermische energie (warmte of koude)?

Klacht over je warmte- of koudeleverancier (of tussenpersoon)

Heb je een klacht over je warmte- of koudeleverancier of over een tussenpersoon bij de levering van thermische energie? Bijvoorbeeld over je factuur?

  1. Dien eerst een klacht in bij je warmte- of koudeleverancier zelf (of tussenpersoon), om hem de mogelijkheid te geven tot uitleg of aanpassing.
  2. Als je niet akkoord gaat met het antwoord van je leverancier (of tussenpersoon) of als je geen antwoord ontvangt binnen een redelijke termijn, dan kan je een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Energie (als je leverancier of tussenpersoon ook elektriciteits- of aardgasleverancier is) of de Consumentenombudsdienst (in alle andere gevallen, zolang de partij tegen wie je een klacht indient een onderneming is).

Klacht over je warmte- of koudenetbeheerder

Ben je aangesloten op een warmte- of koudenet en heb je een klacht tegen je warmte- of koudenetbeheerder? Bijvoorbeeld over metingen, meters en toegang tot verbruiksgegevens? 

  1. Dien eerst een klacht in bij je warmte- of koudenetbeheerder zelf, om hem de mogelijkheid te geven tot uitleg of aanpassing.
  2. Als je niet akkoord gaat met het antwoord van je warmte- of koudenetbeheerder of als je geen antwoord ontvangt binnen een redelijke termijn, dan kan je een aanvraag indienen om je geschil met je warmte- of koudenetbeheerder door de Vlaamse Nutsregulator te laten behandelen. Dit is bedoeld als laatste stap.

Na indiening van je aanvraag onderzoeken we eerst of je aanvraag volledig is en of je geschil verder behandeld kan worden door ons. Is dat het geval, dan sturen we je aanvraag door naar je warmte- of koudenetbeheerder. We vragen je warmte- of koudenetbeheerder om een schriftelijke reactie en proberen binnen een redelijke termijn tot een oplossing te komen.

Aanvraag behandeling geschil door Vlaamse Nutsregulator

Gaat je klacht over CO2-vervoer?

Wil je een geschil over de toegang tot het CO2-vervoersnetwerk, een lokale cluster, een terminal voor vloeibaarmaking of een gesloten industrieel net voor koolstofdioxide voorleggen aan de Vlaamse Nutsregulator?

Stuur dan een e-mail naar: co2@vlaamsenutsregulator.be. Omschrijf in deze e-mail zo duidelijk mogelijk het probleem of de situatie.

Gaat je klacht over het beleid?

Heb je een klacht over het Vlaamse energiebeleid? Dan kan je het kabinet van de Vlaamse minister van Energie contacteren.  

Melissa Depraetere 
Vlaams minister van Wonen, Energie en Klimaat, Toerisme en Jeugd 
Markiesgebouw 
Markiesstraat 1, 1000 Brussel 
Tel: 02 552 69 00 
kabinet.depraetere@vlaanderen.be 

Gaat je klacht over de Vlaamse Nutsregulator?

We hopen dat we iedereen zo snel en transparant mogelijk informeren. Ben je toch niet tevreden over onze dienstverlening? Dan kan je terecht bij de Vlaamse Ombudsdienst.

Laatste update:

17 november 2025