We informeren de stakeholders over de stand van zaken van onze taken rond het vervoer van CO2 via pijpleidingen.
Overleg CO2-vervoer
Technisch reglement
Volgens het CO2-decreet moeten wij een technisch reglement voor het beheer van het vervoersnetwerk en lokale clusters opstellen. We delen daarvoor graag onze aanpak.
Stakeholderoverleg
Bouwstenen technisch reglement voor het beheer van het vervoersnetwerk
Op 24 oktober 2025 besliste de Vlaamse Regering om FIuxys c-grid NV aan te wijzen als de beheerder van het CO2-vervoersnetwerk in het Vlaamse Gewest.
Op 9 december 2025 organiseerden we daarom een stakeholderoverleg. Tijdens dit overleg toetsten we het toepassingsgebied en de aanpak van het technisch reglement af met de aanwezige stakeholders.
Ook na afloop van het stakeholderoverleg konden belanghebbenden hun reacties – zowel op de open vragen als op de inhoud van de presentatie – nog aan ons kenbaar maken tot en met 21 januari 2026.
Bouwstenen technisch reglement voor het beheer van een lokale cluster
Op 20 maart 2026 besliste de Vlaamse Regering om FIuxys c-grid Antwerp NV aan te wijzen als de beheerder van de lokale cluster in het Antwerpse havengebied.
Een stevig en effectief kader voor het vervoer van CO2 via pijpleidingen in Vlaanderen is belangrijk. Daarom streven we naar één technisch reglement voor het beheer van het vervoersnetwerk en het beheer van een lokale cluster.
In dat technisch reglement willen we voor het beheer van een lokale cluster bepalingen opnemen die vergelijkbaar zijn met die voor het beheer van het vervoersnetwerk. We lichtten die bepalingen al toe tijdens het stakeholderoverleg van 9 december 2025. Belanghebbenden die specifiek wensten te reageren op de aanpak en bouwstenen voor het beheer van een lokale cluster, konden dat doen vanaf 26 maart 2026 tot en met 2 april 2026.
Openbare raadpleging
Je vindt de openbare raadpleging over het ontwerp van technisch reglement voor het vervoer van CO2 via pijpleidingen in het Vlaamse Gewest hier.