Een nieuw energiecontract kiezen? Dan moet je enkel een nieuw contract tekenen. Dat kan bij je huidige leverancier of bij een nieuwe leverancier. Je moet je huidig contract niet opzeggen.
Kies je een nieuwe leverancier? Dan regelt je nieuwe leverancier alles voor jou. Hou rekening met een opzegtermijn van drie weken. Je aansluiting, kabels of meter blijven gewoon hetzelfde.
Stap 1: Vergelijk energiecontracten in de V-test®
Het voordeligste energiecontract? Of groene elektriciteit? Heb je zonnepanelen, maar nog geen terugleveringscontract? Doe regelmatig de V-test® en kies het contract dat het best bij je past.
Stap 2: Kies een contract
- Je moet niet dezelfde leverancier kiezen voor elektriciteit en aardgas. Het kan zelfs voordelig zijn om twee verschillende leveranciers te nemen.
- Kies je voor een nieuw energiecontract bij je huidige leverancier? Dan hoef je stap 4, 5 en 6 van dit stappenplan niet te volgen.
Stap 3: Onderteken het contract
- Keuze gemaakt? Onderteken dan je nieuw contract. Dat kan online, per e-mail of op papier.
- Heb je een contract bij een nieuwe leverancier getekend? Je nieuwe leverancier zorgt ervoor dat je contract bij je oude leverancier wordt opgezegd. Je hoeft zelf niets op te zeggen.
- Geef aan je (nieuwe) leverancier altijd duidelijk door welk contract (contractnaam en de periode van de tariefkaart) je wil. Kijk de naam en de voorwaarden van het contract altijd goed na. Zo ben je zeker dat je het juiste contract uit de V-test® neemt. In de V-test® vind je bij de details van elk contract een link naar de tariefkaart. Bewaar de tariefkaart van het contract dat jij gaat afsluiten.
Let op:
- Ben je minder dan 1 jaar klant bij je oude leverancier?
- Sommige leveranciers rekenen de vaste vergoeding (administratieve en andere kosten) meteen voor een heel jaar aan, ook als je minder dan een jaar klant blijft.
- Zijn er aan jouw contract bepaalde kortingen verbonden? Die krijg je vaak pas als je een volledig jaar klant blijft.
- Heb je zonnepanelen en nog geen digitale meter ? Dan verander je best van contract zo dicht mogelijk bij jouw jaarlijkse meteropname.
Stap 4: Nieuwe leverancier: opzegtermijn van 3 weken
- Stap je over naar een nieuwe leverancier? Hou rekening met een opzegtermijn van 3 weken. Na het opzeggen van het contract bij je oude leverancier blijf je nog 3 weken klant.
- Ben je minder dan 1 jaar klant? Sommige leveranciers rekenen de vaste vergoeding (administratieve- en andere kosten) voor een heel jaar aan. Je vindt daarover meer informatie in de V-test®.
Stap 5: Nieuwe leverancier: meterstand doorgeven aan netbeheerder voor eindafrekening
- Stap je over naar een nieuwe leverancier? Dan moet je je meterstand doorgeven.
- Heb je een klassieke meter? Dan zal je netbeheerder je contacteren met de vraag om je meterstand door te geven. Vergeet je de meterstand door te geven? Dan maakt je netbeheerder een schatting van de meterstand op basis van je vorige verbruiksgegevens. Dat is niet altijd in je voordeel. Geef altijd je meterstand(en) door.
- Heb je een digitale meter? Dan worden je meterstanden automatisch uitgelezen.
- Daarna maakt je oude leverancier een slotfactuur op.
Stap 6: Nieuwe leverancier: facturen
- Van zodra je contract start, levert je nieuwe leverancier elektriciteit en/of aardgas.
- Je nieuwe leverancier start de facturatie op.
- Je kan ook altijd vragen om je voorschotbedrag te verhogen of te verlagen.