Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor elk gezin. Daarom zijn in de energiewetgeving (Energiebesluit) een aantal sociale maatregelen opgenomen om de meest kwetsbare consumenten te beschermen: 

  • Zo kan je leverancier je niet zomaar afsluiten van energie als je je factuur niet kan betalen.
  • Zorgt een Prepaid of voorafbetalingsfunctie in de meter ervoor dat je je verbruik kan controleren en geen extra schulden opbouwt.
  • Kunnen beschermde energieklanten rekenen op een sociale maximumprijs.

Bij onbetaalde energiefacturen moet je energieleverancier een wettelijke procedure volgen:

  • Je krijgt eerst een betalingsherinnering. Reageer je daar niet op binnen de 15 dagen ? Dan zal je leverancier je een ingebrekestelling sturen. Reageer je ook op die ingebrekestelling niet? Dan mag je leverancier je contract opzeggen

    Dat betekent niét dat je wordt afgesloten van elektriciteit en/of aardgas. Je leverancier moet nog minstens 45 kalenderdagen energie leveren. Zo krijg je de tijd om toch nog de achterstallige schulden te betalen of om een nieuwe energieleverancier te zoeken. Betaal je de schulden niet? En zoek of vind je geen nieuwe leverancier voor je contract definitief eindigt, na de periode van minstens 45 kalenderdagen? Dan voorziet Fluvius je verder van energie als sociale leverancier

    Opgelet: je krijgt in dat geval niet de beste prijs op de markt, maar een gemiddelde prijs die hoger kan liggen dan het meest voordelige energiecontract dat je met de V-test® kan vinden.
     
  • Alleen in uitzonderlijke gevallen kan je netbeheerder beslissen om je af te sluiten van energie. Voor bedrijven is dat anders, zij kunnen wél zonder energie komen te zitten als ze de energiefacturen van hun commerciële leverancier niet op tijd betalen. Wordt hun contract opgezegd, dan neemt de netbeheerder de levering niet over.
Doe de V-test®

Vergelijk energiecontracten

Alles over Prepaid

Fluvius is de sociale leverancier in Vlaanderen. 

De sociale maximumprijs ligt lager dan het normale tarief voor aardgas, elektriciteit en warmte, en is in heel België dezelfde. Alle energieleveranciers moeten hetzelfde sociaal tarief aanrekenen. Heb je recht op de sociale maximumpriijs? Dan krijg je die ook als klant bij de netbeheerder. Zowel gezinnen met een gewone meter en met een digitale meter met Prepaid functie kunnen recht hebben op de sociale maximumprijs.

De Vlaamse Nutsregulator is niet bevoegd voor sociale maximumprijzen. Het is de CREG , de federale energieregulator, die bevoegd is en de sociale maximumprijs vastlegt. Om de sociale maximumprijs te bepalen, wordt elke drie maanden gezocht naar de goedkoopste leverancier en het goedkoopste netgebied in België. Op de website van de CREG vind je de meest recente sociale maximumprijzen voor elektriciteit en aardgas.

Er bestaan verschillende sociale maximumprijzen voor elektriciteit:

  • bij het enkelvoudig tarief
  • bij piekuren (dagteller) en bij daluren (nachtteller) van het tweevoudig tarief
  • bij het exclusief nachttarief
     

Naast de verlaagde prijs voor aardgas, elektriciteit en warmte geeft ook de Vlaamse regering beschermde klanten een aantal extra voordelen om hun energiekosten te beperken:

  • Leveranciers mogen je geen kosten aanrekenen voor het versturen van herinneringsbrieven en ingebrekestellingen als je je factuur niet tijdig betaalt.
  • De overheid biedt je bijkomende of verhoogde tegemoetkomingen voor investeringen in energiebesparende maatregelen.

Wil je weten of je recht hebt op het sociaal tarief?

De voorwaarden, de procedure en de precieze bedragen kan je terugvinden op de website van de federale overheid.

Nutsmarkt in cijfers

Bekijk onze dashboards over energiearmoede en wanbetaling.

Wetgeving

Sociale maatregelen om de meest kwetsbare consumenten te beschermen

Laatste update:

21 november 2025