Wanbetaling bij de netbeheerder
Dropt een leverancier een gezin? En vindt dat gezin niet tijdig een andere leverancier? Dan wordt hij klant bij de distributienetbeheerder. Die neemt in Vlaanderen de rol van sociale leverancier op zich.
Ook bij de netbeheerder gebeurt het dat een gezin de rekeningen niet meer kan betalen. Dan zijn er nog verschillende maatregelen om dat gezin te beschermen, zoals een meter met voorafbetalingsfunctie, noodkrediet, stroombegrenzer en minimale levering aardgas.
Enkel de distributienetbeheerder kan de elektriciteits- en/of aardgastoevoer van een gezin afsluiten, na beslissing van de Lokale Advisecommissie (LAC). Afsluiting is enkel in een beperkt aantal situaties mogelijk.
Door de digitale meter met voorafbetalingsfunctie krijgen we zicht op het aantal zelfafsluitingen. Als een gezin onvoldoende krediet oplaadt voor zijn aardgas en/of elektriciteitsverbruik sluit het zichzelf af.
De distributienetbeheerder neemt ook de rol van uitzonderingsleverancier op zich. Is een verhuis niet goed geregeld? Of beëindigt een leverancier het contract met een afnemer en vindt die afnemer niet onmiddellijk een andere leverancier? Dan neemt de uitzonderingsleverancier de levering over.
De cijfers in dit dashboard zijn gebaseerd op maandelijkse en jaarlijkse rapporteringen. Fluvius publiceert bepaalde cijfers ook maandelijks op zijn open-dataplatform. Ook die gegevens zijn opgenomen in dit dashboard.