Sociaal rapport over 2024
De cijfers in dit rapport zijn afkomstig van de commerciële energieleveranciers en van Fluvius. Fluvius is de sociale leverancier, als een commerciële leverancier het energiecontract van een gezin door wanbetaling opzegt.
De cijfers in dit rapport zijn afkomstig van de commerciële energieleveranciers en van Fluvius. Fluvius is de sociale leverancier, als een commerciële leverancier het energiecontract van een gezin door wanbetaling opzegt.
Hieronder vind je de belangrijkste vaststellingen uit ons sociaal rapport over 2024.
Het aantal gezinnen met betalingsproblemen bleef hoog, ondanks de lagere en stabielere prijzen sinds 2023.
De linkse grafiek in bovenstaande figuur toont het aantal opzeggingen. Leveranciers gaven in 2024 meer aan een contract te willen opzeggen. Ook het aantal annuleringen (grafiek in het midden) nam in 2024 fors toe. Het aantal effectieve opzeggingen van leveringscontracten (grafiek rechts) bleef uiteindelijk op hetzelfde (hoog) niveau van 2023. Dat aantal was in 2023 fors gestegen, voornamelijk door de hoge energieprijzen in 2022 die zorgden voor hoge afrekeningen.
Leveranciers stonden een kwart minder afbetalingsplannen toe dan in 2023. Ze zegden contracten sneller op om achterstallige schulden terugbetaald te krijgen.
De gemiddelde openstaande schuld daalde met 21,2% tot € 937. Het bedrag dat een gezin met een afbetalingsplan maandelijks moest terugbetalen daalde met 16,4% tot € 139.
Op het einde van 2024 leverde Fluvius als sociale leverancier energie aan 84.400 gezinnen. Dat zijn er ongeveer 3.000 meer dan op het einde van 2023.
Niet-beschermde afnemers betaalden bij Fluvius in 2024 gemiddeld minder dan bij een commerciële leverancier. In 2024 was dat 3% minder voor elektriciteit en 1% voor aardgas. Het standaardtarief stimuleert onvoldoende om terug te keren naar de commerciële markt.
Het aantal klanten dat zonder schulden terugkeert naar een commerciële leverancier daalt voor het eerst sinds de wijziging van de wanbetalingsprocedures in 2022. De groep klanten die geen schulden meer heeft en kan terugkeren naar een commerciële leverancier, groeit. Ongeveer 4 op 10 van die klanten zou eind 2024 terug hebben kunnen overstappen naar de commerciële markt. Die tendens vraagt verdere opvolging, zodat het vangnet van de sociale leverancier efficiënt wordt ingezet.
Het aantal Vlaamse huishoudens dat recht heeft op het sociaal tarief bedroeg eind 2024 ruim 250.000 voor elektriciteit en 175.000 voor aardgas. Ongeveer 7 % van die huishoudens hebben Fluvius als sociale leverancier.
De effecten van de gewijzigde wanbetalingsprocedures worden zichtbaar. Gezinnen die door wanbetaling bij Fluvius terechtkwamen kregen een digitale meter met voorafbetalingsfunctie.
De digitale meter geraakt zo sterk ingeburgerd bij de klanten van de sociale leverancier. Dat maakt het mogelijk om gezinnen die het moeilijk hebben met de betaling van de energiefactuur nauwgezet op te volgen.
De digitale meter laat toe om het oplaad-en verbruiksgedrag van huishoudens te monitoren. Zo zien we hoeveel gezinnen zichzelf minstens één keer hebben afgesloten. Dat aantal nam in 2024 met een derde toe. Zo sloten 15.599 gezinnen zichzelf minstens één keer af van aardgas en 2.581 van elektriciteit.
Ook het aantal afsluitingen door een oplaadblokkade is verdubbeld. Door een oplaadblokkade kan een klant geen krediet meer opladen tot die een regeling met Fluvius heeft uitgewerkt. Met de digitale meter worden klanten vanop afstand afgesloten, als een klant zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.
Met de voorafbetalingsfunctie kan de klant niet méér verbruiken dan wat hij oplaadde. Dat zorgt ervoor dat de gemiddelde uitstaande schuld bij Fluvius daalde tegenover 2021 met 13,7% voor elektriciteit en 7% voor aardgas.